A rozsda autónkon különösen nemkívánatos jelenség: nemcsak esztétikai hibát okoz, de az alváz károsodásához is vezethet. A rozsdásodás elleni küzdelemmel tehát járművünk élettartamának növelésében kulcsfontosságú szerepe van – megmutatjuk, mi mit tehetünk házilag!
Mi is tulajdonképpen a rozsda?
Egyszerűen fogalmazva: a rozsda a vas és acél oxidációs folyamata. Beindítója ennek a kártékony jelenségnek a fémfelületet érő nedvesség, és annak levegővel való érintkezése. A rozsda komoly károkat tehet a tárgy vagy felület integritásában. Így minél hosszabb ideig hagyjuk figyelmen kívül, annál nehezebben lehet majd eltávolítani. A POLIRTECH.HU szállórozsda elleni szerei közül válogatva azonban hatékonyan vehetjük fel vele a harcot.
Rozsdatípusok és eltávolításuk
A rozsdának különböző típusai vannak attól függően, hogy mitől alakul ki. Ennek alapján beszélhetünk röprozsdáról (más néven szállórozsdáról), amely a fékbetét és a féktárcsák súrlódásától jön létre. Ez a lakkrétegben megtapadó típus sajnos már az új járgányokon is megjelenhet, a vasúti szállítás következtében.
A másik esetben az időjárás okozza a problémát, ezen belül is a jármű kint hagyása. Egy eső után ugyanis rengeteg nedvességnek van kitéve az autó – így gyakorlatilag “megpároljuk”, ha erre nem figyelünk oda. Kocsinknak emellett a téli utak sózása is az egyik legfőbb ellensége lehet.
De mit tegyünk, ha már megtörtént a baj, és látjuk, hogy a rozsda megkezdte aknamunkáját járművünkön? Először is a legfontosabb, hogy ne pánikoljunk: a helyzet jó eséllyel javítható. Azonban fontos, hogy minél előbb nekifogjunk a rozsda eltüntetésének, nehogy még nagyobb gondot okozzon autónk szerkezetében. Ehhez kövessük az alábbi lépéseket:
- Jelöljünk ki egy jól szellőző, a munkálathoz alkalmas helyiséget, majd vezessük be ide az autót!
- Ha ez megvan, állítsuk össze a rozsdaűző felszerelést: keressünk egy rongyot, egy drótkorongot, egy drótkefét és egy csiszolót! Ám ne csak járművünkre, magunkra is gondoljunk. A csiszolás ugyanis nem a legveszélytelenebb munka szervezetünkre nézve. Ezért gondoskodjunk védőmaszkról és –szemüvegről, védőruháról és munkakesztyűről is!
- A felület passzivátorral történő lekezelése után kittel tudjuk majd kijavítani a kisebb hibákat az autó felületén. Azonban ne lepődjünk meg, ha végül hegesztenünk is kell majd.
- Jöhet mindezek után a korrózióvédelem, majd a lakkozás és a fényezés.
- Szép munka – autónk ismét rozsdamentes!
Mikor célszerű inkább szakemberhez fordulni?
Bármennyire is igyekszünk, előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor már többre van szükségünk némi otthoni praktikánál autónk rendberakásához. Ilyen például, ha a rozsda már mélyen behatolt szeretett gépkocsink felületébe. Ám akkor se álljunk neki, ha nincs hozzá megfelelő eszközünk és egy elkülönített, jól szellőző garázsunk vagy műhelyünk. Az ilyen helyzetekben inkább hagyjuk a kísérletezést, és bízzunk meg egy speciális szerszámokkal rendelkező, nagy tapasztalattal bíró szakembert vagy szervizt!