A saját vállalkozás elindítása sokak számára vonzó és izgalmas lehetőség, a lelkesedés ugyanakkor hamar letörhet, ha a potenciális vállalkozó nem rendelkezik elegendő kezdőtőkével. Szerencsére ez ma már nem feltétlenül jelenti azt, hogy a saját üzlet elindítását parkolópályára kell tennünk: létezik néhány olyan okosan használható eszköz és bevett gyakorlat, ami ilyenkor is segíthet.
Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan lehet hatékonyan elindítani egy vállalkozást akkor is, ha csak minimális kezdőtőkével rendelkezünk.
Üzleti ötlet és piacfelmérés
Az első lépés a sikeres vállalkozáshoz a megfelelő ötlet megtalálása: olyasmiben kell gondolkodnunk, ami iránt szenvedélyt és elhivatottságot érzünk, amivel szívesen foglalkozunk, hiszen ez visszatükröződik majd az egész üzletpolitikánkban.
Ugyanakkor azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy egy-egy elképzelésnek mennyire van kereslete a piacon. Ha egy terület túlságosan telített vagy azért nem telített, mert nem lenne rá kereslet, akkor mindegy, hogy mennyire jó egy koncepció. Éppen ezért először mérjük fel a piacot: kik lehetnek a potenciális vásárlók? Milyen problémákra szeretnének megoldást? Hogyan tudnánk ezt a legjobban kiszolgálni? Ha ezt helyesen mérjük fel, akkor sokkal könnyebben találunk majd támogatókat, szponzorokat is.
Üzleti terv készítése
Egy jól kidolgozott üzleti terv elengedhetetlen az induláshoz. Ez tartalmazza az ötletünk részletes leírását, a piac elemzését, a versenytársak áttekintését, a marketingstratégiát, valamint a pénzügyi tervet is. Fontos, hogy reális célokat tűzzünk ki és konkrét lépéseket határozzunk meg azok eléréséhez. Ez már csak azért is lényeges, mert ha szeretnénk pénzügyi segítségért folyamodni, az üzleti tervet biztosan el fogják tőlünk kérni.
Költséghatékony működés
A költségek minimalizálása kulcsfontosságú a kezdeti időszakban. Kerüljük a felesleges kiadásokat és csak azokra a dolgokra adjunk ki pénzt, amelyek valóban szükségesek. Használjunk ingyenes vagy olcsó szoftvereket, béreljünk helyet coworking irodákban és amit csak tudunk, home office-ban oldjunk meg!
Ugyanígy érdemes eleinte minden olyan feladatot magunknak elvégezni, amihez nincs szükség speciális szakértelemre. A könyvelést vagy a közösségimédia-oldalak menedzselését például magunkra vállalhatjuk, amíg nincs elég tőkénk a delegáláshoz.
Finanszírozási lehetőségek
Ha egészen minimális tőkével indulunk el, akkor előfordulhat, hogy bizonyos anyagi forrásokhoz kell majd folyamodunk. Ebben az esetben vizsgáljuk meg a különböző finanszírozási lehetőségeket, például a vállalkozóknak szóló mikrohiteleket vagy a közösségi finanszírozást, de kereshetünk szponzorokat is, akik látnak bennünk és vállalkozásunkban fantáziát.
Emellett érdemes lehet nyitni egy vállalkozói bankszámlát, ami segíthet a pénzügyi tranzakciók nyomon követésében és a vállalkozás pénzügyeinek elkülönítésében a személyes pénzügyeinktől. Érdemes azonban a lakossági bankszámlát és a vállalkozói számlánkat egy pénzintézetnél tartani, hogy megkönnyítsük az életünket, hiszen így nem kell több bankba rohangálni, valamint több applikációt kezelni a telefonunkban.
Hálózatépítés
A kapcsolatépítés kulcsfontosságú lehet a vállalkozás életében. Vegyünk részt szakmai rendezvényeken, csatlakozzunk helyi üzleti csoportokhoz és használjuk a közösségimédia-platformokat e kapcsolatok kialakítására és ápolására. A hálózatépítés ugyanis nemcsak abban segíthet, hogy új ügyfeleket szerezzünk, de partnereket, sőt akár befektetőket is találhatunk.
Online jelenlét kiépítése
Az internet rengeteg lehetőséget kínál a vállalkozók számára. Egy profi weboldal létrehozásával és a közösségimédia-platformok tudatos használatával minimális költséggel juthatunk el a potenciális ügyfelekhez, miközben népszerűsíthetjük a márkánkat. Persze a weboldal felépítése és a keresőkre való optimalizálása (SEO) szakértelmet igényel, amit meg kell fizetnünk, ám idővel ezek mind-mind megtérülnek. Amennyiben csak minimális tőkével rendelkezünk, azt érdemes részben ebbe fektetni.
Marketing és értékesítés
Az online jelenlét mellett az induló vállalkozások számára a hatékony marketing sem elhanyagolható tényező. Tervezzünk kreatív és költséghatékony marketingstratégiákat, például tartalommarketinget, e-mail-marketinget és persze a fent említett közösségimédia-kampányokat. Az első ügyfelek megszerzése kritikus jelentőségű, ezért érdemes külön figyelmet fordítani az ügyfélszerzésre és az ügyfélszolgálatra.
Az első lépések
Amikor útjára indítunk egy vállalkozást, fontos, hogy mindent jól csináljunk a hivatalos ügyintézés során, hogy elkerüljük az esetleges büntetéseket. (Amennyiben kevés pénzből indulunk, ez különösen fontos, hiszen egy-egy nagyobb kiadás akár már a legelején padlóra küldheti a projektünket.)
Regisztráljuk a vállalkozásunkat, gondoskodjunk a szükséges engedélyek és más, működést biztosító jogi dokumentumok beszerzéséről. Ahogy már említettük, célszerű nyitni egy külön vállalkozói bankszámlát, hogy elkülönítsük a személyes és az üzleti pénzügyeket. Ez nemcsak átláthatóbbá teszi a pénzügyi helyzetünket, de megkönnyíti a könyvelést és az adóbevallást is.
Megtérülés és növekedés
Ahogy a vállalkozásunk növekszik, fontos, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük annak pénzügyi teljesítményét. Elemezzük a bevételeket és a kiadásokat, készítsünk rendszeres pénzügyi jelentéseket! Használjuk ezeket az információkat a döntéshozatalhoz és a stratégiai tervezéshez: ahogy a bevételek emelkednek, fokozatosan növelhetjük a befektetéseket is. Többet költhetünk például marketingre, új termékek fejlesztésére vagy a feladatok delegálására.
Rugalmasság és folyamatos tanulás
A vállalkozás indítása során számos kihívással találkozhatunk. Fontos, hogy ezek során rugalmasak maradjunk és hogy képesek legyünk alkalmazkodni a változó körülményekhez. Ehhez képezzük magunkat folyamatosan, olvassunk szakmai könyveket, vegyünk részt workshopokon és tanfolyamokon, hogy mindig naprakészek legyünk a legújabb trendekkel és irányokkal. Ha ezeket megfogadjuk, akkor máris sokkal jobb esélyekkel indulunk el ezen a közel sem egyszerű úton.
Ez a cikk egy fizetett promóció, támogatott tartalom, megrendelője a K&H Bank Zrt. A cikkben hivatkozott termék vagy termékek részletei és feltételei a K&H Bank személyes ügyfélpontjain és honlapján (www.kh.hu) érhetőek el.